Voedselbank kan steun goed gebruiken

Voedselbank kan steun goed gebruiken

‘Ik ben onder de indruk van de professionele organisatie. We werken alleen met vrijwilligers en geven alles weg.’

Hans Brinkhuis is voorzitter van Voedselbank Zaanstreek en voortdurend op zoek naar nieuwe mogelijkheden om de klanten van volwaardige voedselpakketten te voorzien.

‘We hebben een nieuwe website, waar we ook een donatie webshop aan hebben gekoppeld (Voedselbank Zaanstreek – Hart voor mensen). We zijn hiermee de eerste voedselbank in Nederland die dit concept heeft ontwikkeld. Ook de webshop is uit nood geboren om iedereen de gelegenheid te geven om ons laagdrempelig te steunen. Via de rode onderstreepte link Doneer online kun je voedsel kopen voor onze klanten. We hopen op veel belangstelling.

De nood is hoog

Tijdens de coronacrisis is het extra moeilijk om producten in te zamelen voor de cliënten die afhankelijk zijn van de Voedselbank. In het NH Dagblad plaatste voorzitter Hans Brinkhuis eerder daarom een noodkreet. Dat leverde gelukkig ook wat op. Lees wat Hans Brinkhuis eerder vertelde.

‘We zijn er nog lang niet, want de nood blijft aan de man. Door corona verwachten we veel meer ontslagen die na verloop van tijd ook gedwongen worden om zich te wenden tot de Voedselbank. Een klant heeft hier drie jaar recht op tot dat ze hun leven weer op de rit hebben. In de praktijk komt het regelmatig voor dat dit wordt verlengd omdat de problemen niet oplosbaar zijn.

In de afgelopen maand hebben we weer veel steun mogen ontvangen, zowel in voedseldonaties als in geld. Dat was ook wel nodig. De winkelactie bij de AH’s in de Zaanstreek ging wel door, maar zonder onze vrijwilligers. Een terechte keus gegeven de situatie rond corona, maar daardoor was het resultaat wel een stuk minder. Overigens zijn we wel blij dat de actie ook zonder onze vrijwilligers kon doorgaan.

Er werden toch 320 kratten ingezameld, maar we hadden op 1000 gehoopt.

Het aantal huishoudens loopt de laatste periode weer op. We naderen de 300 huishoudens en 800 personen die we helpen. We hebben daarom besloten om naar verwachting eind januari een zesde uitgiftepunt te openen.

We willen dat iedereen kwalitatief goed voedsel heeft. En we willen verspilling van voedsel tegengaan.

Voor ons staat op nummer 1 dat we mensen die het nodig hebben willen helpen met een volwaardig goed wekelijks voedselpakket. Als dat betekent dat we voedsel moeten bijkopen dan is dat maar zo. De steun die we daarvoor krijgen van veel Zaanse bedrijven en particulieren helpt ons geweldig en daarmee onze klanten.’

We missen het praatje

Bij de intake voeren we een gesprek waarin gekeken wordt naar de financiën maar ook naar de totale situatie. Als we dat laatste niet zouden doen, dan zou het immers voldoen dat iemand zijn gegevens instuurt. Om het half jaar volgt een nieuw gesprek.

Bij de uitgiftepunten werken vaste vrijwilligers die de klanten kennen en een praatje maken. Wanneer we signalen krijgen dat het niet goed gaat, dan schakelen we in overleg met de klant bijvoorbeeld hulpverlening is. We hebben geen waardeoordelen over de mensen. Een triest gevolg van corona is dat de persoonlijke aandacht minder mogelijk is. De klanten wachten buiten op gepaste afstand en er mag slechts een beperkt aantal mensen naar binnen. Net zoals in de supermarkt staan klanten zo snel mogelijk weer buiten. Zo mis je de gesprekjes, omdat mensen buiten anders te lang moeten wachten.

Je merkt dat het sociaal isolement nog groter wordt, ze worden extra geraakt.

Vrijwilligers welkom!

‘We werkten voor de coronacrisis met 150 vrijwilligers. Door corona konden velen van hen ook niet meer komen, omdat zij tot de risicogroepen behoren. We hebben daarom iedereen benaderd die thuis werkte, studenten en jong volwassenen die hier wel wilden bijspringen. Het is mooi dat er ook jongeren zijn die zich nu inzetten. Ik hou mijn hart wel vast als zij op een gegeven moment weer vertrekken, want het is een gigantische operatie iedere week.’

Het is een open deur, maar samen staan we sterk.

Via de knop Doneer online kun je voedsel kopen voor onze klanten. Na de bestelling bekijk je je winkelmandje (staat onder het product). Het is nog niet mogelijk om direct via ideal te betalen. Na het plaatsen van de bestelling kun je zelf het totaalbedrag overmaken. Succes en bij voorbaat dank!