Hans Brinkhuis: Van bank naar voedselbank

Hans Brinkhuis: Van bank naar voedselbank

‘De eerste keer dat ik bij een uitgiftepunt was, greep het me aan om jonge moeders met kinderen te zien. Maar ook de oudere klanten die door omstandigheden genoodzaakt zijn om zich te wenden tot de Voedselbank. Er kunnen diverse redenen zijn, zoals verlies van partner of werk. Er is iets gebeurd waardoor ze bij ons terechtkomen.’

Bankier wil iets teruggeven bij Voedselbank Zaanstreek

Hans Brinkhuis was 38 jaar bankier bij ABN AMRO. Sinds november is hij voorzitter van de Voedselbank Zaanstreek. ‘Tijdens mijn bancaire leven miste ik de balans. De bank zette zich vooral in voor de klanten, aandeelhouders en de eigen organisatie.

Ik vond dat je iets moest teruggeven aan de maatschappij, dat je moest bijdragen zonder dat je er iets voor terug kreeg.

Naast mijn werk heb ik me altijd vrijwillig ingezet via diverse besturen. Met 61 jaar kon ik stoppen bij de bank en ging op zoek naar een zinvolle invulling. Bij toeval hoorde ik dat ze op zoek waren bij de Voedselbank naar een nieuwe voorzitter. Ik had geen idee wat voor type organisatie het was en wat er gebeurde. Ik was vooral op zoek naar iets waar ik toegevoegde waarde kon leveren qua kennis en kunde. Door te helpen en ondersteunen.

Toen ik voorzitter werd van de Voedselbank had ik daar geen duidelijk beeld van. Het bleek een professionele organisatie te zijn waarin uitsluitend vrijwilligers het iedere week mogelijk maken dat zo’n 300 gezinnen een pakket krijgen. Dat is een gigantische operatie. Wij leveren 8000 producten per week uit, 52 weken per jaar. We hebben vijf uitgiftepunten. Afhankelijk van de gezinsgrootte is het een aanvullend pakket waar je drie volwaardige maaltijden van kunt bereiden en drie tot vijf dagen per week van kunt ontbijten. Voordat ik hier kwam had ik me niet gerealiseerd dat die ondersteuning zo belangrijk is, dat het zo nodig is. De mensen hebben echt hulp nodig om volwaardig te kunnen eten.’

Zo gaan er nog steeds veel kinderen met honger naar school.

Hans Brinkhuis

Op of onder de armoedegrens

‘Uit een rapport van 2018 bleek dat er 7100 huishoudens in de Zaanstreek op of onder de armoedegrens leven. Uit schaamte of uit onbekendheid komt dus lang niet iedereen bij ons. We bedienen relatief een kleine groep. Sinds de coronacrisis hebben we 10% meer aanvragen. De verwachting is dat dit toeneemt. Via het project ‘Onder de radar’ proberen we wel mensen van de doelgroep te bereiken, maar met de huidige bemensing en voorzieningen is het een uitdaging om meer mensen van voedsel te voorzien. Dat moet immers wel ergens vandaan komen en goed behandeld en verwerkt worden. We zijn voor 70% afhankelijk van de winkelacties en de rest krijgen we via donaties. Door de coronacrisis in het voorjaar konden we niet meer terecht bij de winkels, want die hadden door de hamsterwoede zelf niet voldoende voorraad meer. Ook de centrale leverancier van de voedselbanken in Amsterdam sloot voor zes weken de deuren. We keken elkaar toen aan: “Wat gaan wij doen?!” We besloten om te  proberen de voedselbank open te houden. Veel andere Voedselbanken in het land sloten noodgedwongen zes weken of langer de deuren. Wij bleven open.’

We zijn afhankelijk van particulieren en donaties.

Schijf van vijf

‘De kwaliteit van de pakketten vinden we zeer belangrijk. We worden ook regelmatig gecontroleerd door de Voedsel- en Warenautoriteit  op voedselveiligheid en hygiëne. De schijf van vijf houden we aan en we leveren graag gezond voedsel. Diverse sportscholen die moesten sluiten benaderden ons tijdens de coronacrisis of we belangstelling hadden voor hun energiedrankjes en frisdrank en snoepgoed. Dat hadden we eigenlijk niet. Af en toe mag er natuurlijk wel iets lekkers in een pakket, maar we streven ernaar om zoveel mogelijk gezonde producten op te nemen. In een pakket zit droge kruidenierswaren zoals wij dat noemen en vlees, brood, ontbijtgranen, boter, andere zuivelproducten en groente. We krijgen regelmatig groentes via de stichting Manna die niet meer verkocht kunnen worden. En b-producten van boeren, die afwijken. Een komkommer groeit krom, maar dat wil een consument niet.

Een tweede taak van de Voedselbank is dat we voedselverspilling tegengaan.

Op een noodkreet van mij in het NH Dagblad waarin ik mensen opriep om voedsel te doneren kregen we veel reacties. Martine Hos van Rabobank Zaantreek belde direct met de vraag waarmee ze ons kon helpen. Zo benaderde ze Flevofoods, boeren in Flevoland, die ze daarmee konden ondersteunen. De voedselbank en Rabobank streven er naar om verspilling tegen te gaan. We kregen via Rabobank Zaanstreek een mooie donatie van 5200 kilo aan groente, aardappels en fruit. Dit zag er fantastisch mooi uit, alsof je het in de winkel had gekocht. Kwaliteit zoals ik die zelf ook zou kopen.

Ik was blij dat we de klanten zo eindelijk ook een keer pruimen, appels en mooie tomaten en bloemkolen konden geven.’

Martine Hos van Rabobank Zaanstreek regelde fruit en groenten voor de Voedselbank

Adopteer een netwerk

De noodkreet in NH Dagblad behelsde ‘Adopteer een netwerk’. We kregen meer reacties. Zo nam Lassie contact op omdat een levering naar Italië niet mogelijk was. Zo kregen onze klanten rijst, linzen en pasta. VHC Jongens kon niet leveren aan de horeca en kwam bij ons.

Burgemeester Jan Hamming en wethouder Songül Mutluer boden aan om hun netwerk in te zetten. Dat leverde nieuwe leveranciers op. De gemeente Zaanstad hielp ook met een oproep in het Zaans Stadsblad voor vrijwilligers onder de kop ‘help de voedselbank om hieruit te komen.’

De hartverwarmende reacties en medewerking gaf veel energie. Ook het Rode Kruis nam contact op met de vraag hoe zij konden bijdragen.’

Op 5 september ondertekenden de Gemeente Zaanstad en de Voedselbank een overeenkomst waarbij beide partijen uitspraken om de komende jaren samen te werken in het uitvoeren van de Zaanse armoede agenda. Lees het volledige persbericht.

‘Het begint nu weer redelijk zorgelijk te worden. Vanwege de tweede coronagolf wordt de voedselinstroom nu weer minder en we teren steeds meer in op de voorraad. Ook enkele vrijwilligers stoppen nu weer even tijdelijk om preventieve en begrijpelijke redenen. Het aantal klanten blijft nog wel stabiel, zo rond de 290 huishoudens (750 personen). We houden ons hart vast als dit aantal gaat stijgen… Alle hulp is daarom welkom!’

Kijk op de website van de Voedselbank Zaanstreek als je wilt doneren of vrijwilliger wilt worden.

Binnenkort deel twee over de Voedselbank.