Online les bevalt minder goed

Online les bevalt minder goed

Samy Achghouyab (14 jaar) zit in 3 havo van het Pascal College in Zaandam. ‘Online les is minder goed. Het bevalt me niet, want ik krijg minder binnen. Op school kun je tijdens de pauzes rondlopen, nu heb je weinig te doen op je kamer. Ik mis dan de beweging en ga dan soms uit mezelf even een beetje trainen.

Doordat ik geen toetsen krijg kan ik niet zien of ik de lesstof nu goed begrijp. Je kunt jezelf niet testen. Ik wil later geen topsporter worden, ik wil een baan met de sport ernaast. Dokter lijkt me leuk, omdat je mensen kan helpen. Of accountant, of iets er tussenin.

Voor mij is er een duidelijke relatie tussen school en sport. Wanneer ik het goed doe op school, dan geldt dat ook voor de sport en andersom. ‘

Vader Ahmed: ‘Samy had wat moeite met wiskunde. We moesten zoeken naar een oplossing. Op de site van Zaankanters voor Elkaar vond ik iemand die bijles geeft. Samy heeft hem nu als buddy. Vervolgens heb ik mezelf ook aangemeld als coach.

Zo leer ik de kinderen dat als je iets krijgt je ook iets terug kan doen. Dat hoort erbij.’

Lyna

Lyna Achghouyab wordt 14 februari 11 jaar. ‘Ik zit in groep zeven van De Spiegel.’ Twee middagen per week volgt ze als extra de BSA: ‘Daar leer je spreekbeurten maken en lees je de krant’. Op dinsdag volgt ze met twaalf andere leerlingen de Plusklas voor hoogbegaafde leerlingen. ‘Hier leren we verschillende talen, zoals Duits en Engels, en doen we projecten.

Lyna is een gedreven leerling. ‘Ik wil ook later mijn doelen behalen. Net zoals Samy wil ik naar het Pascal College, ik wil heel graag naar het vwo. Daarna wil ik verder studeren.’ Wanneer ik haar vraag of ze al weet wat ze wil worden, volgt heel beslist: ‘Ik denk aan kinderarts, zodat ik zieke kinderen kan helpen, of advocaat zodat ik voor de rechten van andere mensen kan opkomen.’

Hoe bevalt online les?

‘Dat is helemaal niet fijn. Een voordeel is wel dat als je klaar bent met de les je meer pauze hebt. Maar er zijn ook genoeg nadelen. Wanneer internet bijvoorbeeld vastloopt, dan mis je al wat van de les. Het contact met de kinderen uit de klas mis ik niet, want ik heb maar een vriendin in de klas. Ik heb wel vriendinnen, maar die zitten op andere scholen en hogere klassen.

Ik ben heel blij dat de school maandag weer open gaat. We hebben veel achterstand opgelopen, omdat we uitleg van school missen. Op school zijn de lessen veel beter.’

Hoe gaat het verder met je?

‘We zijn verhuisd van Poelenburg naar laagbouw in Peldersveld. Het is hier veel rustiger, zo rustig dat is niet fijn. Hier wonen niet veel kinderen. In Poelenburg zie je veel meer kinderen buiten, dat is gezelliger.

Ik heb ook corona gehad, maar daar heb ik geen last van gehad. Alleen was mijn smaak weg, die is inmiddels weer terug.’

Lees nu ook het verhaal van Samy en Lyna hoe zij tijdens de coronacrisis fit en (met moeite) gemotiveerd blijven. In 2019 behaalden ze allebei de wereldtitel voor beoefenaars van het Wado-karate.