Repaircafé begaan met milieu en met mensen

Repaircafé begaan met milieu en met mensen

‘Hergebruik is het belangrijkste doel. Als we nagaan wat er in al die jaren gerepareerd is, dat is ongelooflijk. Omdat we wereldwijd bezig zijn met de circulaire economie zet het zoden aan de dijk.

We zijn begaan met het milieu én met mensen die minder te besteden hebben. Daar staan we voor op. Heel graag doen we reparaties voor Zaankanters die geen geld hebben, daarnaast is iedereen welkom.’

Joop de Kok uit Wormerveer werkte als timmerman. In 2013 startte hij het eerste Repair Café van de Zaanstreek in Wormerveer. Iedere eerste en derde vrijdag van de maand zit een groep vrijwilligers klaar van 13 tot 16 uur bij de Amandelbloesem in Wormerveer.

Wouter Verkleij uit Zaandam werkte als technicus bij verschillende bedrijven, zoals de machinefabriek Royal Duyvis Wiener en Lightplaza. Daarna was hij actief als geluidstechnicus en dj op diverse Zaanse evenementen. Daarnaast werkt hij als vrijwilliger bij het Repair Café en Present Zaanstreek.

Vanaf vrijdag 18 september zitten de vrijwilligers weer klaar van 13 tot 16 uur bij de Amandelbloesem in Wormerveer. Vanwege corona wordt er alleen gewerkt op afspraak. Je kunt mailen naar repaircafewormerveer@gmail.com of bellen naar 06 53403973.

Ontstaan in Amsterdam

Het concept voor het Repair Café is in 2009 bedacht door Martine Postma. Zij zag in Amsterdam een lampje langs de weg liggen dat ze vervolgens repareerde. Ze realiseerde zich dat er veel meer wordt weggegooid dat na een kleine reparatie weer voldoet. Het eerste Repair Café was op 18 oktober 2009 in het Fijnhout Theater in Amsterdam. Die middag was voor de initiatiefnemers aanleiding om de activiteiten uit te breiden. Op 2 maart 2010 werd Stichting Repair Café opgericht. Deze stichting ondersteunt lokale groepen wereldwijd die hun eigen Repair Café willen opzetten. In de Zaanstreek zijn er Repair Cafés in Oostzaan, Koog aan de Zaan, Wormerveer, Zaandam en Zaandijk.

Wouter Verkleij en Joop de Kok

Repair Café streeft meer doelen na

‘We zijn opgegroeid in een tijd dat het niet op kon. Alles moest groter, mooier en nieuw. We moeten nu duidelijk maken dat het wel degelijk op kan.

Met het oog op het milieu is het belangrijk om zo min mogelijk nieuwe grondstoffen te gebruiken. Door te repareren in plaats van weggooien hoef je geen nieuwe producten te maken.’

Oprichter en coördinator Joop de Kok: ‘Toen wij in 2013 startten met het Repair Café waren we nummer 66. Inmiddels zijn er vijf in de Zaanstreek en wereldwijd zijn er meer dan 2500 Repair Cafés. Het is fantastisch hoe dit gegroeid is.

Mensen komen binnen met een apparaat, een fiets of kleding en wij vragen dan wat we voor ze kunnen doen. Heel vaak zien we dat met een paar simpele handelingen iets te repareren is. Zo kwam er iemand met een koffiezetapparaat dat niet meer sloot. Met een schroefje en een zelfgemaakt haakje is het weer in orde.

We hebben hier geen professionele naaimachines om bijvoorbeeld een rits in te zetten. Wel kunnen we makkelijke kledingreparaties aan. Zo maken we broeken korter en zetten losse naadjes vast.’

‘Koop maar een nieuwe!’

‘Het Repair Café is heel leuk om mee bezig te zijn. Je ziet veel mensen terugkomen, ook met familie of vrienden aan wie ze het doorvertellen. Ze komen hier vooral met huishoudelijke apparaten, zoals strijkbouten, stofzuigers, broodroosters en natuurlijk koffiezetautomaten. We vragen een vrijwillige bijdrage van € 2,50. Soms geven mensen ook veel meer. En als iemand zegt dat hij het de volgende keer betaalt dan knijpen we een oogje toe. Dan betaalt iemand anders wel voor hem of haar.

Relatief veel mensen komen langs met een kapotte Senseo. Vaak is het probleem dat deze lekt. In het waterreservoir zit een vlotter die na verloop van tijd gaat roesten en uit gaat zetten. Wanneer je deze vervangt of schoonmaakt, doet het apparaat het weer. De meeste mensen hebben de Senseo dan al weggegooid en kopen een goedkope nieuwe. We horen wel eens van fabriekspersoneel dat veel apparaten zo gemaakt worden dat ze vlak na de garantietijd stuk gaan. Er staat dan een nieuwe serie klaar om verkocht te worden.

Typerend is het voorbeeld van een mevrouw wiens naaimachine kapot was. Bij de professionele reparateur kreeg ze te horen dat er € 100 betaald moest worden voor een onderzoek. Ze kon beter een nieuwe kopen. Toen wij ernaar keken bleek alleen het spoelhuis er niet goed in te zitten.’

“Makkelijk winbare fossiele brandstoffen, zoals aardolie en aardgas, zijn wereldwijd over naar schatting ongeveer enkele tientallen jaren op.”

Binnenkort lees je deel 2 waarin Joop de Kok en Wouter Verkleij vertellen over de vuilstort van bruikbare goederen.