Onzichtbare telefonisten regelen burenhulp in Zaanstad

burenhulp zaanstad
De vijf telefonisten die bij Zaankanters voor Elkaar de vraag en aanbod bij elkaar brengen voor mensen die geen computer hebben.

Een aanzienlijk deel van de mensen die burenhulp vragen of aanbieden, zijn niet online actief. Voor hen is de telefonist(e) die vraag en aanbod bij elkaar brengt essentieel. De vijf vrijwilligers die vijf dagen per week die telefoon bemensen zijn voor veel mensen onzichtbaar. Daarom is het extra leuk dat ze van Lucy van der Wal de wijkwaardering kregen uitgereikt.

Veel mensen kunnen online hulpvragen plaatsen en reageren. Voor mensen zonder computer, oudere mensen of mensen met een beperking is er gelukkig een telefoniste die hen helpt met het plaatsen van het verzoek om hulp.

Voor beide partijen zijn de telefoongesprekken waardevol, want het geeft zoveel voldoening vertellen de vrijwilligers als je mensen hierbij kunt helpen.

De naam Buuv verdwijnt, maar burenhulp in Zaanstad blijft verder hetzelfde

Burenhulp bestaat al heel lang. Verschillende organisaties in het verleden hebben de vraag en aanbod bij elkaar gebracht. Alleen de etiketten op de burenhulp zijn regelmatig veranderd.

Van Buuv naar Zaankanters voor elkaar

Vanaf 1 oktober spreken we in Zaanstad niet meer van Buuv maar vallen de vraag naar en aanbod van klusjes onder Zaankanters voor elkaar. Alle betrokkenen die in het verleden bij Buuv waren aangesloten, hebben een brief gekregen met de vraag of ze zich willen inschrijven bij Zaankanters voor elkaar. 

De vrijwilligers vertellen: ‘Dit levert natuurlijk extra telefoontjes op. Soms vragen mensen waarom het bestand van Buuv niet overgeheveld kon worden naar Zaankanters voor elkaar. Dat mag niet vanwege de privacy. Bijkomend voordeel is dat je daardoor iedereen weer prikkelt. De mensen die niet meer actief zijn, verdwijnen zo en de actieve mensen blijven over. Alleen de naam verandert, verder blijft alles bij het oude.’

Inschrijven kan via Zaankanters voor elkaar. 

De telefonisten zijn bereikbaar op werkdagen via 075 206 00 10.

Iedere maand zetten Zaankanters voor Elkaar en de Gemeente Zaanstad vrijwilligers in het zonnetje door de wijkwaardering.

Wijkwaardering voor onzichtbare telefonistes

Vijf telefonistes krijgen de wijkwaardering waar ze zichtbaar blij mee zijn. Ieder heeft zijn of haar eigen redenen om dit werk al jaren te doen. Aalderd Stoevelaar, de enige man in het gezelschap, is er vanaf de start, elf jaar geleden, bij.

Elly weet precies wanneer ze vrijwilligster werd, op 10 oktober is het acht jaar geleden. Ze had 36 jaar gewerkt als receptioniste en werd toen boventallig verklaard. ‘Alles valt dan weg, je netwerk en je financiën.’ Onmiddellijk meldde ze zich aan voor vrijwilligerswerk. Acht en een half jaar is ze nu aan het solliciteren, ‘maar het lukt gewoon niet. Dan is het fijn als je vrijwilligerswerk kunt doen.’

Yolanda heeft een dode hoek, want ze kan met één oog niets zien. Zij zorgt voor de gezelligheid. Van haar therapeut heeft ze de slogan ‘afgekeurd voor het werk, maar niet voor het leven.’ Zij vertelt dat veel mensen bellen voor burenhulp, maar dat ze niet altijd hulp nodig hebben maar vooral behoefte hebben aan een praatje.

Voor Petra was de verhuizing naar het nieuwe pand van Zaankanters voor elkaar in eerste instantie een belemmering. Zo is ze verder van de school van haar kinderen vandaan en is het voor haar fysiek ook moeilijk om de langere afstand af te leggen. Toch is ze bij het team gebleven ‘omdat je er even uit bent en het werk  voldoening geeft.’

Als andere mensen blij worden omdat je ze kunt helpen, dan word je daar zelf ook blij van.

De jongste van de groep vaste vrijwilligers is Nevin. Zij volgt een administratieve opleiding en doet hierdoor extra praktijkervaring op. Zo komt ze beter beslagen ten ijs als ze werk gaat zoeken. Als ze na haar studie betaald werk vindt, dan hoopt iedereen van het team dat ze nog een paar uurtjes over houdt. Dat beaamt Nevin volop.

‘Het bevalt heel goed en het is zo’n leuk team!

Gratis burenhulp in Zaanstad

De vrijwilligers vertellen: ‘Vaak vragen mensen wat het kost. Als ze dan horen dat het gratis is, dan zijn ze echt verbaasd. Wij leggen dan dat iemand die een klusje komt doen het ook fijn vindt om een fietstochtje te maken en er zo ook weer even uit is. Er is ook behoefte aan sociale maatjes. Dan raden we wel aan om eerst ergens in de stad – dus niet bij iemand thuis – af te spreken om te zien of het klikt. Eén gebruiker van het platform organiseert eens per maand een activiteit, daar reageren altijd zoveel mensen op. Er is dus behoefte aan!

Geen commerciële klussen

De telefoonlijn is vijf dagen per week van 9 tot 16 uur open. De vrijwilligers zitten minimaal twee dagdelen achter de telefoon zodat er wel een goede binding ontstaat. Soms is het razend druk en natuurlijk komt het ook voor dat het rustig is. De vrijwilligers plaatsen de oproep op de site. Ze houden ook goed in de gaten dat er geen commerciële vragen worden geplaatst, want het is de bedoeling dat het echt om een klusje gaat. ‘Als je een grotere klus plaatst, dan regelt dat zich vanzelf, want dan reageert niemand.’

Het is mooi dat je er veel dankbaarheid voor terug krijgt, dat je mensen hebt kunnen helpen. En dat ze hun verhaal even kwijt kunnen.

Zie ook een eerdere reportage over Buuv, zoals de burenhulp toen nog heette.