Lokale producten dichterbij consument brengen

Lokale producten dichterbij consument brengen

Hoe beleven Zaankanters de ‘coronatijd’? Wat zien zij veranderen en wat betekent dit voor hen persoonlijk? Zaankanters schrijven hun eigen verhaal in een nieuwe serie. Dit is de vijfde aflevering waarin Martine Hos, adviseur Marketing & Communicatie bij Rabobank Zaanstreek, haar ervaringen beschrijft met het thuiswerken en de rol die de bank speelt in coronatijd.

 

‘Mijn lunchpauze breng ik wandelend door over het Westerwindpad. Inmiddels heb ik al veel voetstappen gezet in dit mooie natuurgebied.’

Tekst en fotografie Martine Hos

‘Maandag 15 maart betreed ik mijn nieuwe werkplek. Mij niet realiserend dat ik na vier maanden, deze thuiswerkplek nog steeds dagelijks bezoek. Inmiddels heb ik mijn corona ritme ontdekt.

Bij de Rabobank is het fijn dat thuiswerken wordt gefaciliteerd. Qua programma’s en systemen, maar ook in middelen. Beeldschermen en bureaustoelen zijn inmiddels verhuisd van ons kantoor in Zaandam naar diverse thuiswerkplekken in Noord-Holland. En al heeft een virtueel gesprek niet mijn voorkeur, het is fijn dat het kan.

Een bijkomend voordeel is dat iedereen op tijd komt!

Onderweg naar mijn laptop in mijn eigen omgeving, kom ik geen collega tegen met wie je een kort praatje houdt en daardoor net een paar minuten later bij een overleg binnenstap.

Onze klanten, zowel zakelijk als particulier, kunnen we gelukkig snel informeren over verschillende maatregelen. Uitstel van aflossing, tijdelijk geen kosten voor pinbundel, ruimere limieten voor contactloos betalen of een klein krediet Corona is een aantal maatregelen die Rabobank haar klanten aanbiedt. In de eerste weken bellen we klanten die het hardst worden getroffen als we in een intelligente lockdown belanden. Want veel klanten worden hard geraakt en het virus kan de nodige financiële onzekerheid met zich meebrengen. Samen met de Nederlandse overheid en de andere Nederlandse banken worden de handen ineengeslagen.’

De Voedselbank kreeg van Rabobank Zaanstreek een donatie van 5200 kilo groente, aardappels en fruit. De komende weken wordt het verspreid via de wekelijkse pakketten aan bijna 300 gezinnen. De producten komen van Flevolandse boeren.

Donatie Voedselbank

‘We zijn een coöperatieve bank en steunen diverse maatschappelijke initiatieven. We zijn onder andere partner van de initiatieven #SupportYourLocalsNL, Local2Local en Samen Tegen Voedselverspilling. Deze platforms bieden (food) ondernemers kansen om hun lokale producten dichterbij de consument te brengen via een communicatieplatform, online afzetkanaal of club van experts die meedenken wat te kunnen doen met grote overschotten.

Een (klein) sympathiek gebaar vind ik de donatie van bloemen aan zorgcentrum Mennistenerf in Zaandam. In het hele land werden bewoners van diverse zorgcentra verrast met een boeket aangeboden door medewerkers van de bank. En momenteel ben ik bezig met een donatie aan de Voedselbank Zaanstreek. Bijna 300 gezinnen ontvangen wekelijks een pakket van de Voedselbank. Bijzonder hoe zij dit met vele vrijwilligers organiseren. Als je hoort dat er nauwelijks fruit in de pakketten zit, is het dankbaar werk als je hier een bijdrage aan kunt leveren. Binnenkort ontvangen deze gezinnen een aantal keer aardappels, groente en fruit in hun weekpakket. Mede dankzij een samenwerking met boeren uit de Metropoolregio Amsterdam en Stichting Manna die de logistiek verzorgt.’

Nieuwe normaal?

‘De corona periode zorgt ook voor ontwikkelingen die er al waren en nu nog meer worden toegepast. Positief vind ik de toename van contactloos betalen. Bezorgers die geen geld meer op zak hebben, is toch echt een stuk veiliger. Vanuit huis werken scheelt reistijd en zorgt voor minder verkeer op de wegen en in het openbaar vervoer.

Rabobank en andere grotere organisatie hebben afspraken gemaakt met de overheid om het thuiswerken voorlopig te blijven hanteren om juist die belasting in het vervoer te minimaliseren.

Bij klanten is er gelukkig begrip en in plaats van een bezoek aan een kantoor wordt het videobellen veel gebruikt. Onze dienstverlening maakt veel mogelijk via internet, voor sommige vragen wil je toch je adviseur spreken. En dat kan.

Toch merk ik dat het nieuwe normaal weer geleidelijk terug gaat naar de pré corona periode. Het maatschappelijke lontje lijkt weer korter te worden. Minder verdraagzaamheid, niet houden aan de richtlijnen. Angstig ben ik niet, wel houd ik er rekening mee dat ik in september toch nog vanuit huis werk. Ik heb mijn corona ritme gevonden en zal als de situatie wijzigt, een nieuw ritme ontwikkelen. Want terug naar hoe het voor corona was? Nee, ik denk dat sommige zaken van het nieuwe normaal naar normaal gaan. Maar ach, wat is normaal?’

De Zaanstreek in coronatijd

Ed Pielkenrood ‘Brok in mijn keel

Frankie Vos ‘Hand in hand in coronatijd’

Sandra Raino ‘Streep door de bijeenkomst

Ellis van Atten ‘Het is tijd voor een nieuw normaal’

Heb jij ook een verhaal over deze tijd? Neem dan contact op met Sarah Vermoolen via info@dezaanseverhalen.nl.