BWZ steunt Zaanse uitkeringsgerechtigden

BWZ steunt Zaanse uitkeringsgerechtigden

In een gezellig clubgebouw in Koog aan de Zaan zitten iedere woensdagochtend vrijwilligers klaar om Zaanse uitkeringsgerechtigden te helpen.

Marga Jonker, bestuurslid BWZ: ‘Wanneer mensen komen met hun vragen of problemen, dan zien ze vaak door de bomen het bos niet meer. De deskundige vrijwilligers verschaffen dan duidelijkheid, waardoor ze weer gerustgesteld naar buiten gaan. Niet alles is op te lossen, maar het feit dat ze gesteund worden is belangrijk. We zetten ons in om de vragen en problemen tot een goed einde te breien.’

BWZ, nog nooit van gehoord. Dat horen we regelmatig.

Iedere maand zetten Zaankanters voor Elkaar en de Gemeente Zaanstad vrijwilligers in het zonnetje door de wijkwaardering. In december 2018 kregen de vrijwilligers van BWZ de wijkwaardering toegekend. Meer verhalen over de wijkwaardering lees je hier.

wijkwaardering zaanstad vrijwilligers, foto Sarah Vermoolen, BWZ
Wijkmanager Baukje Reitsma (links) overhandigde de Wijkwaardering aan de vrijwilligers van BWZ

Waar staat BWZ voor?

‘We zijn een belangenvereniging die ooit is opgericht voor WAO’ers in de Zaanstreek. Daar komt de naam nog vandaan. We krijgen hier mensen die vragen hebben over hun uitkering en over geschillen met instanties. Ze hebben bijvoorbeeld moeite om dingen te regelen of geen PC om het zelf te doen.

Regelmatig horen we: BWZ, nog nooit van gehoord. Dus we moeten nog bekender te worden bij de doelgroep.’

Wat bedoelen ze hier nu mee? Regelmatig snappen mensen weinig van de moeilijke taal die wordt gebruikt in de brieven.

Rita, Wim en Joop nemen afscheid als vrijwilliger van BWZ. Margo: ‘Ze zijn van onschatbare waarde voor BWZ. Zij houden alles bij elkaar en vormen het kloppend hart. Gelukkig mag ik ze altijd bellen.’

Wat onderneemt BWZ voor uitkeringsgerechtigden?

‘Woensdagochtend is het spreekuur van 10 tot 12 uur aan de Pinkstraat 14 in Koog aan de Zaan. Je kunt daarvoor een afspraak maken, maar dat hoeft niet. We willen zo de drempel laag houden. Het is heel wisselend hoe druk het spreekuur bezocht wordt. Je merkt dat als mensen de stap hebben gezet ze het prettig vinden om door onze medewerkers goed te worden ontvangen. We zijn met elkaar een soort van familie die het ‘bedrijf BWZ’ gaande houden. Als mensen hier komen, dan weten ze dat het goed zit of gaat komen. Dat heeft veel te maken met de sfeer waarin we de mensen ontvangen. Als je het gebouw binnenloopt, dan valt dat gevoel al over je heen. Als mensen echt niet in staat zijn om naar ons toe te komen, dan kan een vrijwilliger bij iemand thuiskomen.

We hebben ook een belastingspreekuur.

Naast de spreekuren willen we ook themabijeenkomsten organiseren voor onze leden. Zoals een bijeenkomst in februari waarbij een belastingexpert wijst op de wijzigingen en wat dit voor consequenties heeft.

We hebben een mooi gebouw dat wel betaald moet worden. Daarom kunnen mensen de ruimte ook huren voor activiteiten. Zo wordt er een paar keer per week gebiljart.’

We krijgen hier bijvoorbeeld mensen die nerveus zijn voor de keuring of het niet eens zijn met de conclusie over het percentage van de afkeuring.

Vrijwilligers BWZ, foto Sarah Vermoolen
Vrijwilligers BWZ, foto Sarah Vermoolen

Waar kan BWZ uitkeringsgerechtigden bij helpen?

‘Op het juridisch spreekuur worden de leden geholpen door vrijwilligers met veel ervaring. Er zit ook een arbeidsdeskundige bij. Zij helpen de mensen met het invullen van papieren en gaan indien gewenst mee naar het UWV bij een (her)keuring. Indien noodzakelijk dan kunnen wij terugvallen op een juridisch adviseur of advocaat om gerechtelijke stappen te nemen.

Hoe sta ik er voor, wat kan ik, wat moet ik?

We krijgen vaak mensen die in een overgangsperiode zitten van de WIA (voorheen WAO). Ze hebben bijvoorbeeld vragen over de herkeuring, over wonen, en over de rechten en plichten ten opzichte van de uitkering. Vaak gaat het om ouderen. Wanneer het pensioen nadert, dan komen ze ook met vragen. Ze komen voor hulp bij geschillen, vragen over de herkeuring, toeslagen of huursubsidie. De vragen zijn heel breed

Je hoort regelmatig dat mensen de brieven te ingewikkeld vinden en uit schaamte (te) lang wachten om hulp te vragen.

Wij krijgen ook mensen op het spreekuur die niet goed weten om te gaan met de moderne communicatie. Vaak komen ze op het laatste moment in paniek bij ons, omdat ze uit schaamte eerder niet durfden te komen.’

Regelmatig zijn er berichten in het nieuws waar mensen paniekerig van worden. Dan krijg je direct vragen of dat klopt en wat voor invloed dat heeft.

vrijwilligers BWZ, foto Sarah Vermoolen
Vrijwilligers BWZ 

Voorzitter Jan van Zaane: ‘We zijn heel blij met onze nieuwe vrijwilligers en de vrijwilligers die zich langer inzetten voor de vereniging. Alle vrijwilligers zijn welkom.’

Wie zijn de vrijwilligers?

‘We hebben zo’n dertig vrijwilligers die BWZ gaande houden, waarvan 14 mensen die heel actief zijn. Zij regelen het spreekuur, het clubblad, de administratie en ze houden de tuin bij. Er zijn altijd wel zaken om te doen. BWZ is een vereniging waar je lid van wordt. Verschillende vrijwilligers kwamen ooit een keer met vragen over hun uitkering en werden toen zo goed geholpen dat ze daarna hun diensten aanboden als vrijwilliger.’

Jullie hebben mij geholpen, nu wil ik ook anderen helpen.

We zijn overigens nog heel druk op zoek naar vrijwilligers. Hopelijk vinden we die via Zaankanters voor elkaar.