Dick Dekker: ‘Ik wil echt intrinsiek bijdragen.’

Dick Dekker: ‘Ik wil echt intrinsiek bijdragen.’

Als je het bedrijf goed voor elkaar hebt, dan kun je invulling geven aan je maatschappelijke betrokkenheid. Je bent niet alleen ondernemer, maar ook mens. Hoe zorg je ervoor dat je personeel, klanten en toeleveranciers het ook goed hebben?

Dick Dekker uit Krommenie is sinds 2006 jaar mede-eigenaar van de leasemaatschappij ProMobility. Hij is verantwoordelijk voor de locatie Wormerveer en richt zich op de regio Zaanstreek. Dit is de eerste aflevering van een drieluik waarin Dick vertelt over zijn bedrijf, inzet voor de maatschappij en ’t Lokaal.

Om diverse ondernemers, scholieren, sportverenigingen en Zaankanters met elkaar te verbinden voor een goede zaak nam Dick Dekker in 2010 het initiatief voor [Z]aan de Wandel. Dick is sinds 2015 ook voorzitter van bedrijvenvereniging Noorderveld-Molletjesveer in Wormerveer.

Missie

Het bedrijf heeft de ambitie om meer elektrische auto’s te laten rijden. Daarnaast wil ProMobility deelauto’s introduceren bij bijvoorbeeld appartementengebouwen. Waarom? ‘Omdat wij als leasemaatschappij, met meer dan 1200 auto’s op de weg, onze verantwoordelijkheid nemen in de toenemende CO2-uitstoot en drukte op de weg. Betrokkenheid en verantwoordelijkheid nemen zit in ons DNA.’

[Z]aan de Wandel

Met de jaarlijkse wandeltocht [Z]aan de Wandel wordt sinds 2011 geld ingezameld voor onderzoek naar borstkanker door het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis (het onderzoeksteam van Sabine Lynn). Sinds 2018 zamelen we ook geld in voor het inloophuis Centrum voor Leven met kanker | Anna’s huis. ‘Het feit dat ik m’n moeder verloor aan de gevolgen van borstkanker in april 1994, heeft een enorme impact op mijn persoonlijke ontwikkeling gehad. Door het gemis van mijn moeder werd de relatie met mijn vader zeer stroef. Voor mijn gevoel was ik zowel m’n moeder als m’n vader door deze ziekte verloren. Ik wilde mijn verdriet en het gemis aan ouderlijke zorg en liefde van m’n beide ouders omzetten naar iets positiefs. Zo is [Z]aan de Wandel ontstaan.

[Z]aan de Wandel is een mooi voorbeeld hoe je van een nare ervaring toch iets positiefs kunt maken. Mensen verbinden is wat ik het liefste doe. Samen sta je sterker!’

‘Regelmatig worden we gebeld of we als autoleasemaatschappij de uitstoot kunnen compenseren met het planten van bomen. Dat vind ik te makkelijk. Ik wil meer en echt intrinsiek bijdragen aan de maatschappij, ook als dat betekent dat je daar pijn voor moet lijden. De organisatie van [Z]aan de Wandel is namelijk heel intensief.’

Ons Zaanstad

‘Die 1.200 leasecontracten komen niet vanzelf. Er zijn 800 leasemaatschappijen die hetzelfde doen. Hoe kun je onderscheidend zijn? Want persoonlijk en klantvriendelijk zijn we toch allemaal? Ik geloof dat je meer moet doen dan alleen zakendoen. Hoe kun je mensen, die zakelijk niets met elkaar gemeen hebben, toch verbinden en raken?’

‘Als ik in mijn zinnen ergens op gezet heb, dan kom ik in beweging.’

‘Ik ging op zoek naar wat onze klanten en berijders met elkaar verbindt. En hoe zwaar het ook klinkt, iedereen krijgt in zijn omgeving eens te maken met kanker. Ik wilde de Zaanstreek bij elkaar brengen met de inzet voor iets goeds, namelijk samen wandelen om geld in te zamelen voor het goede doel. Mijn wens was een evenement waarbij bedrijven, inwoners, scholen en sportverenigingen uit de Zaanstreek allemaal konden deelnemen én laten zien hoe mooi de Zaanstreek is. Samen zijn we in staat een verschil te maken. Het is geweldig om te zien dat veel bedrijven met wie we zaken doen actief betrokken zijn bij [Z]aan de Wandel. Als je zaken doet met mensen en je wilt iets betekenen, dan moet daar een goed gevoel bij komen. In de huidige tijdsgeest zijn we soms vergeten wat we met elkaar en voor elkaar kunnen doen.’

In gedachte voor iemand lopen

‘In september 2020 bestond [Z]aan de Wandel tien jaar. Dat kon helaas niet gevierd worden door corona. Bij de laatste editie in 2019 liepen 3.500 mensen mee. Opvallend was dat er, in verhouding tot voorgaande jaren, meer mensen met een Turkse achtergrond en kinderen meeliepen. Iedereen loopt in hetzelfde shirt. Het is mooi om te zien dat door deze uniformiteit een lang lint ontstaat in het landschap.

Je krijgt een gevoel van met elkaar.

Vanaf de eerste editie willen we dat iedereen mee kan lopen. Daarom zijn er wandeltochten van verschillende niveaus en afstanden en is het startbedrag laag.

Het is een mooie gedachte dat medewerkers van bedrijven, scholieren en inwoners van de Zaanstreek allemaal iemand in gedachte hebben waar ze voor lopen. Met de wetenschap dat de opbrengst gaat naar onderzoek van borstkanker en er een bijdrage wordt geleverd aan het inloophuis Centrum voor Leven met kanker|Anna’s huis. De opening van Anna’s Huis was voor mij persoonlijk de kroon op het initiatief van [Z]aan de Wandel.

Zaanstad heeft inwoners van diverse nationaliteiten. Ik hoop dat in de toekomst bij [Z]aan de Wandel de wandelaars kennismaken met verschillende culturen. Dat je bijvoorbeeld start met de Turkse cultuur en onderweg Pakistaanse of Surinaamse muziek hoort. Hoe bijzonder is het als je tijdens de wandeling elkaar ziet en ontmoet? En als je contact legt en begrip voor elkaar toont.’

Op 26 september 2021 wordt de 10e [Z]aan de Wandel gelopen. Meer informatie en inschrijven is mogelijk vanaf eind juli zie de website.

Lees ook deel twee ‘Hoe draag je bij aan de samenleving?’ waarin Dick Dekker vertelt wat het hem heeft ‘gekost’ en wat zijn inzet heeft opgeleverd. En over de organisatie van het jaarlijkse evenement.