Black Wall street

‘Het is belangrijk dat mensen van diverse culturen en kleur met elkaar in gesprek gaan. Om van elkaar te leren, om te helen en om samen te groeien.’  

Solution Dance Centre bestaat al bijna twintig jaar in de Zaanstreek! Het is in 2006 opgericht door Joan Alosery en Lucien Bouman. Lees hun verhaal!

Joan Alosery en Lucien Bouman zijn zeer ondernemend. Zo hebben ze ook de stichting Black Wall Street NL opgericht. ‘We belichten hier kunst en cultuur vanuit Afrika en de diaspora. Op onze website vind je de events.’

Op zondag 22 juni 2025 is een gratis festival van 11 tot 21 uur bij Solution Dance Centre en het Zaans Toneelhuis. Het is een podium voor jong talent en viert creativiteit, verbinding en trots.

Karaoke, sip & paint

‘We richten ons op talentontwikkeling en organiseren bijenkomsten om een community op te bouwen. Er zijn leuke activiteiten, zoals karaoke en sip & paint. En events om met elkaar in gesprek te gaan, want er is nog zoveel onwetendheid. Woorden doen ertoe en bepalen hoe je de geschiedenis kent. Zo kunnen helden boeven zijn en kunnen helden zijn neergezet als terroristen.

 

Je hebt donkere rolmodellen nodig waarmee je je kunt identificeren, zoals donkere prinsen, prinsessen en superheroes.


Wij belichten de kracht, schoonheid, de helden en de welvaart van Afrika en de Afrikaanse diaspora. Te vaak blijven deze verhalen nog onbelicht en blijft het alleen bij de verhalen van de trans-Atlantische slavernij, terwijl Afrika en de diaspora natuurlijk veel meer zijn dan alleen dat.’

Verhaal Black Wall Street

We hebben de stichting genoemd naar Black Wall Street, een zwart stadje Tulsa in Oklahoma (Amerika). In de jaren twintig van de vorige eeuw was de uitsluitend zwarte gemeenschap daar verantwoordelijk voor de snelst groeiende economie van Amerika. Er zat daar olie in de grond, door de krachten te bundelen en het geld te laten circuleren via de gemeenschap ging het heel snel. Ze creëerden een eenheid en bouwde een krachtige community. Zwarte mensen kwamen uit heel Amerika met de trein hiernaartoe, omdat ze hier onder elkaar een veilige plek hadden, terwijl ze op andere plekken anders behandeld werden vanwege hun huidskleur. Hier werden ze niet bekeken als nazaten van tot slaaf gemaakte, maar bouwden ze vol trots een van de meest welvarende plekken in Amerika. Ze hadden hun eigen theaters, luxe winkels, nachtclubs, kapperszaken, restaurants, supermarkten, poolhallen, uitvaartcentra, een eigen ziekenhuis, postbusdienst, en kantoren voor artsen, advocaten en tandartsen. 

Met jongeren maken we theaterproducties over deze thema’s.’ 

Lees meer over de events van Black Wall Street Nl.

Hiphop in Zaanstad

Debatcentrum De Vonk organiseerde op 12 mei een avond over hiphop in de Zaanstreek, op de locatie van Solution Dance Centre.

Hiphopwetenschapper Kim Dankoor nam het publiek in vogelvlucht mee in de geschiedenis van hiphop die in de jaren zeventig ontstond in de Bronx.

We luisteren naar The message van The Grandmaster Flash & The Furious Five, waarin een sociaal bewogen boodschap over het leven in de ghetto is verwerkt, het werd in 1982 wereldwijd een hit.

De geschiedenis van 50 jaar hiphop wordt in verschillende archieven vastgelegd. Er zijn veel variaties. Hiphop is een uiting van straattaal, kan een politieke betekenis hebben of is gemaakt als partymuziek.

Hieronder volgen een paar nieuwsflitsen van de avond waarbij een panel ingaat op de Zaanse hiphop.

De bekende Zaanse hiphopper Marvin Adam speelde eerder zeven jaar bij de groep Skere Heren. Hij treedt overal op met persoonlijke Nederlandse teksten. Als panellid vertelt hij: ‘De community bepaalt hoe de hiphop zich ontwikkelt. Zaanstad is een heel kleine wereld. Er gebeurt veel en je kan er makkelijk een eigen identiteit ontwikkelen. Zaanstad wordt veel gezien als het kleine broertje of zusje van Amsterdam.

Typerend voor de Zaanse hiphop zijn de trefwoorden: underdog, grote bewijsdrang, hecht en trots. Je moet twee keer zo hard werken om als Zaankanter je te bewijzen. Het is heel vet als iemand doorbreekt.’

‘We all had to be proud we’re good enough’, is een van de citaten bij de presentatie van Kim Dankoor.

Graffiti artist Masked Felipe reageert: ‘Zaanstad heeft een verleden als arbeidersstad, het heeft veel rauwe kanten. Dit is een ideale plek om je te bewijzen. Met graffiti vertel je je verhaal. Tussen de artiesten is een felle strijd, want iedereen wil de beste plek en zichtbaar zijn.’

Ella John, host van het panel, vraagt Marvin Adam of en hoe de hiphop in de Zaanstreek verandert. Marvin Adam: ‘Eerder was het heel laagdrempelig. We zagen elkaar zeker twee keer per maand. Dat is niet meer, nu gebeurt het veel meer online.

Hiphop heeft een diepgewortelde waarde, het is de stem van de onderdrukten. Alles kan, als het maar hard en authentiek is. Je laat zien wie je echt bent, het contact met het publiek is heel belangrijk.

Nederland heeft een eigen hiphop sound, die is gevormd door de verhalen van de buurt. Je kunt jezelf hiermee laten zien.’

Ella John: ‘Bij jongeren is veel belangstelling voor hiphop. Er is helaas tegenwoordig minder kennis waar het vandaan komt. De kennis van de roots is belangrijk om een sterkere artiest te worden. Met hiphop kun je iets doen voor je community. Je moet het wel snappen en weten wat de codes zijn.’