Bij de Luisterlijn hoef je niets op te lossen – luisteren is al genoeg

Mensen bellen vaak als ze een klein of geen netwerk hebben. Of als vrienden en familie hun verhaal al zo vaak hebben gehoord dat ze zich bezwaard voelen om het nóg een keer te vertellen. Bij de Luisterlijn worden ze welkom geheten: Waar zullen we het over hebben?”

Dag en nacht – letterlijk 24/7 – wordt de Luisterlijn bemand door vrijwilligers die anoniem en zonder oordeel luisteren naar verhalen. Via de chat is de Luisterlijn van 10 tot 22 uur bereikbaar. Vrijwilligers Johan en Marc luisteren anoniem, zonder oordeel – en halen voldoening uit een goed gesprek.

Gesprekken met diepgang

De Luisterlijn bestaat al ruim 65 jaar. Ooit begonnen als telefonische hulpdienst, inmiddels bereikbaar via telefoon én chat.

‘Je merkt dat mensen soms alleen al geholpen zijn doordat ze zichzelf hardop horen praten,’ vertelt vrijwilliger Johan, die al bijna drie jaar bij de Luisterlijn werkt.

Marc werkt ruim drie jaar als vrijwilliger en ervaart de gesprekken als waardevol – voor de beller én voor hemzelf. Marc kwam bij de Luisterlijn toen hij wat meer tijd kreeg. ‘Ik had het goed, maar lees ook de krant waardoor je weet dat dit niet voor iedereen geldt.

Eerder had ik behoefte aan diepgaande gesprekken. Nu heb ik die élke week.

Mensen bellen je, en ineens zit je in een gesprek dat zó veel verder gaat. Ze gooien direct alles op tafel. Dat doet iets met je. Het is wederzijds: mensen bedanken je, maar ik krijg er zelf ook veel voor terug.’

De impact is wederzijds. ‘Luisteren is meer dan alleen aanhoren,’ zegt Johan.

‘Soms hou je er zelf ook wat aan over. Je ziet de veerkracht van mensen, zelfs als het leven ze niet meezit.’

Niet oplossen, wél helpen

De gesprekken zijn vertrouwelijk. Soms wordt er doorverwezen naar een huisarts of instantie. Het is niet de bedoeling dat vrijwilligers ‘oplossers’ worden. Johan: ‘Ik wil, als ik ophang, weten dat ik alles heb gedaan wat binnen mijn rol past.’ Marc: ‘Je spreekt mensen die alles geprobeerd hebben, en het lukt nog steeds niet. Dat maakt indruk. En toch word je na een gesprek bedankt omdat je geluisterd hebt. Soms hoef je bijna niets te zeggen.’
Johan: ‘Ik vraag ook wel eens: hoe manage je dit eigenlijk allemaal? Dan beseffen ze ineens: hé, ik doe dit al maanden. En dan zie je hun veerkracht. Dat is belangrijk.’

Over van alles mogen praten

De top drie onderwerpen waarvoor mensen bellen is al jaren hetzelfde: eenzaamheid, psychische klachten en relatieproblemen. Maar eigenlijk mag alles besproken worden – van een succesvolle dag tot een relatiecrisis. ‘Soms beginnen mensen het gesprek met: ‘Het gaat slecht’, en eindigen ze met: ‘Wat een fijn gesprek was dit.’

Er zijn gesprekken waarin nauwelijks een woord wordt teruggezegd, en toch gebeurt er iets. ‘Een jongen vertelde over zijn relatieproblemen en had het over heel donkere gedachten,’ herinnert Marc zich. ‘Ik heb amper iets gezegd, maar hij kwam aan het eind zelf tot een meer positieve conclusie. Dat was indrukwekkend.’

Iedereen heeft behoefte aan contact

Het aantal gesprekken groeit. Tijdens de coronapandemie was de piek ongekend hoog, maar ook nu weten steeds meer mensen de weg naar de Luisterlijn te vinden. ‘We worden bekender, en er is ook meer behoefte aan,’ zegt Andrea, betrokken bij de organisatie. ‘Sommige mensen bellen één keer, anderen bellen nog een keer. We hopen altijd dat ze na een gesprek met ons weer verder kunnen. Het belangrijkste is: ze voelen zich gehoord.’

Op een feestje kom je niet te weten wat iemand echt bezighoudt. Bij ons wel. Johan

Vrijwilliger worden bij De Luisterlijn?

Voordat vrijwilligers aan de slag gaan, krijgen ze een uitgebreide training in gesprek- en luistervaardigheden. Er wordt veel geoefend. De vrijwilligers geven aan dat ze hier echt iets aan hun hebben, in hun persoonlijke en zakelijke leven. Bij de Luisterlijn werken bijna 1.500 vrijwilligers. Samen voeren ze ruim 300.000 gesprekken per jaar.

Andrea van de Luisterlijn: ‘Als je openstaat voor anderen en goed kunt luisteren, kun je bij ons veel betekenen – én veel leren. Veel vrijwilligers geven aan dat ze zelfs in hun dagelijks leven anders zijn gaan luisteren. We krijgen ook veel positieve reacties op de training.’

Aanmelden kan via de website van De Luisterlijn. ‘Je krijgt een uitgebreide training, persoonlijke begeleiding en draait daarna zelfstandig diensten vanuit huis of ons kantoor.

Je maakt verschil, gewoon door echt te luisteren.